Däck & Fälg
Vi har lång erfarenhet av däck och fälgar för din bil och lätta lastbil och fullständig utrustning som t ex digital fyrhjulsinställning, balansering och monteringsmaskiner även för stora fälgdimensioner.
Med den senaste typen av instrument och verktyg kan vi därför se till att du åker på rätt typ av däck och med rätt hjulinställning.
Vi utför också hjulskiften, har däckförvaring och säljer fälgar samt fälglås o dyl. Alla våra däck som vi säljer är producerade för den nordiska marknaden!

Fråga oss gärna om däck, vi har svaret!
Tips & Råd
- Sommar- och vinterdäck
- Dubbdäck
- Rätt lufttryck
- Rotationsriktning
- Mönsterdjup
- Lagring, förvaring
Ditt däckval är livsviktigt! Du vet säkert redan att val av däck, mönsterdjup, lufttryck m.m. är oerhört viktigt för Dig och Din bilkörning. Det handlar såväl om Din och andras säkerhet men också om totalekonomi och komfort. Här nedan har vi ställt samman några råd och tips som vi hoppas ska hjälpa Dig.

Sommardäck på sommaren, vinterdäck på vintern Det är dåligt för privatekonomin och för trafiksäkerheten att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren. Vinterdäck, med eller utan dubb, har en annan gummiblandning än sommardäck.
Vinterdäck ska fungera när det är kallt och vinterväglag. Den mjukare gummiblandningen i vinterdäck gör att dessa slits fortare samt ofta har längre bromssträcka och sämre grepp sommartid.
Att köra på vinterdäck på vintern är viktigt för trafiksäkerheten. Därför är det krav på vinterdäck och minst 3mm mönsterdjup vid vinterväglag under perioden 1 december - 31 mars.
Kraven gäller personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton samt släp som dras av dessa.
Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den
1 oktober till och med den 15 april (ny bestämmelse).
Här kan du läsa mer om alla lagar och regler >>

Montera i tid och kör in dubbdäcken Vinterväglag börjar vid +5 grader. Halka kan komma snabbt. Utan vinterdäck ökar olycksrisken. Nya dubbdäck bör köras extra lugnt de första 20-30 milen, så att dubben "sätter sig" i däcket. Inkörningen bör ske på barmark.

Kolla lufttrycket ofta Om man kör med bara 80% av rekommenderat lufttryck minskar däckets livslängd med ca 20%. Kör man med bara 70% av rekommenderat lufttryck så kan däckets livslängd halveras. Följ rekommendationerna i bilens instruktionsbok eller rådfråga oss.

Bästa däcken bak Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid bästa däcken sitta bak. Annars ökar risken att få sladd. Detta gäller såväl sommar som vinterdäck.
Här finns dock olika åsikter om de bästa däcken ska sitta fram eller bak.
Däck med särskild rotationsriktning Många av våra däck har ett mönster som är anpassat för att rulla i en viss riktning, s k rotationsdäck. Dessa däck har utmärkta egenskaper på bl a våt vägbana då mönstret kan pressa undan vattnet effektivt.
Om Du själv monterar däcken på Din bil, var då uppmärksam på att placera däcken i rätt rotationsriktning. Rätt riktning framgår tydligt av informationen på däckets sida. Är du osäker, låt en däckverkstad hjälpa Dig. Felmonterade däck försämrar däckets egenskaper väsentligt!

Lagring av däck Däck ska lagras torrt, svalt och mörkt och med ev. vägsalt borttvättat. De bör även lagras stående. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel o dyl. |